Dan is natuurlijk je eerste vraag: wat is vitaliteit? Vrij vertaald betekent dit: energie (kracht) om te leven. Als we het hebben over vitaliteit dan denken we natuurlijk meteen aan de vitaliteit van een persoon. Maar een organisatie is slechts zo gezond en vitaal als haar medewerkers. Een vitale organisatie dient zich continue aan te passen aan de veranderde omgeving. Het gaat dan ook om creativiteit, alertheid, betrokkenheid, veerkracht en natuurlijk ook een vitale medewerker. De wijze van organiseren, communiceren en (samen)werken bepalen mede de vitaliteit. In veel vitaliteitsprogramma’s wordt echter de communicatie vaak vergeten en bekijkt men vitaliteit vaak vanuit een enkel perspectief.
De Vitaliteitschijf van Vitalogisch geeft een compleet beeld van het begrip vitaliteit. De missie van Vitalogisch? ‘Werkend Nederland Vitaal & Verbonden!’. Het creëren van bewustwording, urgentiebesef en het spreken van een gemeenschappelijke taal rondom vitaliteit en eigen regie.
Een mooi instrument om in te zetten, om die gemeenschappelijk taal te leren spreken, is een DISC-analyse. Deze zetten we o.a. in om de samenwerking en communicatie te verbeteren voor de individuele medewerker en zeker ook in teams. Gedrag is de sleutelfactor in ons dagelijks functioneren. Om vitaal te zijn in een bepaalde functie, dient ons eigen gedrag te passen bij het gedrag dat nodig is om de betreffende functie goed in te kunnen vullen. Gedrag is nooit goed of fout. Wat wel geldt, is dat ieder gedrag bepaalde werkzaamheden kent die energie geven en andere werkzaamheden die energie kosten. De DISC-gedragsanalyse maakt dit gedrag inzichtelijk. Het DISC-profiel is een analyse die inzicht geeft in gedrag van mensen. Buiten dat het inzicht geeft over het eigen gedrag, krachten en valkuilen van de medewerker zelf geeft het ook inzicht in dat van anderen. Zowel de communicatie als ook de onderlinge verhoudingen verbeteren hierdoor. Als organisatie kan men deze taal ook gebruiken om vitaliteit bespreekbaar te maken.
Het DISC-model is gebaseerd op de kleurenmodel van Marston. Wie kent ze zo langzamerhand niet? DISC staat eigenlijk voor Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus. Hoewel wij graag mensen in hokjes stoppen, is dat zeker niet de bedoeling van het DISC model. Iedereen heeft namelijk alle kleuren in zich. Alleen zal de verhouding van de kleuren bij iedereen anders zijn. Een deel van het model van Marston is te bekijken door de Jungiaanse bril. Jung en Marston waren tijdgenoten en hebben elkaar mogelijk ook beïnvloed qua denkbeelden.
Het komt vaak voor dat collega’s elkaar onvoldoende kennen en elkaar daardoor irriteren, elkaar niet begrijpen of zelfs op een andere golflengte zitten. Hierdoor loopt de samenwerking stroef en blijft een teamspirit uit. Om dit te verbeteren is het gebruiken van ieders kracht essentieel. Om elkaar te leren begrijpen is het belangrijk om eerst jezelf te leren kennen. Dit kan met de persoonlijkheidstest van DISC. Het geeft inzichten in je kwaliteiten en de valkuilen maar is ook oplossingsgericht.
De enige manier om te leren communiceren met anderen is naar jezelf kijken.
Tijdens een DISC-workshop maak je kennis met je eigen kleuren en die van je team. Op een leuke energieke manier gaan we aan de slag met de kleuren en de betekenis daarvan. Tijdens deze workshop is volop ruimte om in te zoomen op de issues die spelen binnen het team. Altijd maatwerk dus!
Wat levert het op:
– Effectief leren communiceren in de werkomgeving
– Bijdrage aan de verbetering van de teamprestatie
– Individuele medewerker helpen in hun ontwikkeling en energiehuishouding middels zelfinzicht
– Ondersteuning managers in het coachen en begeleiden van een team of medewerker
Maar zoals ik in het begin al aangaf is een effectieve samenwerking en communicatie maar een klein onderdeel van een vitale organisatie. Maar zeker een niet te onderschatten onderdeel. Laagdrempelig snel in te zetten effectief.
Wil je leren werken met het DISC model, meld je dan aan voor de DISC-certificeringstraining. Wil je meer weten over het inzetten van DISC of andere onderdelen van de vitaliteitsschijf, neem dan contact met me op via Hanneke@vitalogisch.nl