Vitalogie in het onderwijs.

Het onderwijs van morgen vraagt om het herzien van betreden paden en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Wie ben jij als onderwijsprofessional? Waar sta je voor, en hoe kun je binnen de nieuwe kaders het onderwijs vormgeven dat recht doet aan elke leerling en iedere onderwijsprofessional?

Vitalogie is hét nieuwe gedachtegoed passend bij deze tijd. Hierin staat ontwikkeling en welzijn in de breedste zin centraal; fysiek, mentaal, sociaal en spiritueel.

Vitalogie legt een stevig fundament voor meer energie, veerkracht en geluk voor jouzelf en je leerlingen. Geef kleur aan jouw onderwijs en meld je aan voor de open dag voor de opleiding tot onderwijsvitaloog.

De mentale gezondheid is niet zo vanzelfsprekend en een mindere mentale gezondheid kan zo weer zorgen voor een vermindering van de fysieke gezondheid. Hopeloosheid, een duidelijk depressie symptoom komt bijvoorbeeld onder 25 % van de jongeren voor. Daarnaast komt eenzaamheid  en piekeren over hun sociale positie ook vaak voor  in de adolescentie. Er wordt op dit moment weinig kennis aangeboden over hoe iemand zich moet handhaven in de wereld waar hij of zij dingen over leert. (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2012). Een leerbehoefte voor deze groep is o.a.:

  • Stimuleren van positieve emoties
  • In kaart brengen van energiebrengers en dankbaarheid
  • Het opbouwen van zelfvertrouwen, goede relaties en emotionele intelligentie

Lees meer over de opleiding tot onderwijsvitaloog